Duiken op een live aboard - Reisverslag uit Wongaling Beach, Australië van danielleisevenweg - WaarBenJij.nu Duiken op een live aboard - Reisverslag uit Wongaling Beach, Australië van danielleisevenweg - WaarBenJij.nu

Duiken op een live aboard

Blijf op de hoogte en volg

01 December 2013 | Australië, Wongaling Beach

Ik heb er tour geboekt op een live aboard boot om te duiken en overnachten. Na 2 uur varen komen we op een deel van het Great Barrier Reef (GBF) aan. Het rif is 1000 km lang, dus ik ga een kijkje nemen op een heel klein stukje. Voor het duiken wordt ik gekoppeld aan mijn duikbuddy Cristina, ze komt uit Denemarken en heeft 4 duiken gemaakt. Ze mag dus niet te dieper dan 18 meter. Onderwater zwemt ze hard en let totaal niet op mij. Gelukkig kan ik duidelijk maken dat ze rustig aan mag doen en we zien daarna een haai, kleurrijk koraal en schollen visjes. Een paar giga snapper (kleurrijke vis) en twee roggen maken onze duik compleet. Niet veel later liggen we weer in het water. We verdwalen maar vinden op het eind van de duik een prachtige koraaltuin waar ook de snorkelaars van de boot zijn. Dan is het lunch tijd. Best lastig met voor het kleine buffet voor 50 pers. Maar het is lekker en vers.
Daarna volgt de transfer naar onze live aboard. We krijgen een kamer een snack en meteen daarna een briefing (uitleg van de duikomgeving) waarbij ik kies om met een gids te duiken gezien de verdwaal actie eerder. De duikomgeving is bijna gelijk aan de laatste duik en de gids wijst niets aan. Dat is jammer want dat is juist de toegevoegde waarde van zo'n gids. Enigszins teleurgesteld klim ik uit het water en ga wat rusten. Dat blijkt moeilijk. Te veel mensen. Te kleine boot. Het diner is heerlijk, gevarieerd en veel. Als de schemer invalt gaan de lichten aan en kleine visjes worden aangetrokken door het licht. Deze kleine visjes trekken grotere vissen aan die denken.... Diner! Uiteraard is er weer een grotere maat vis die hetzelfde denkt tot de haaien aan toe. Het wemelt van de vis en haaien. Wat gaaf om te zien vanaf de boot. De snorkelaars mogen alleen hun hoofd in het water steken, maar ik ga duiken. Een nieuwe duikbuddy die de omgeving al kent! Ik vind het super gaaf. Het is een drukte op het rif en het wemelt van de gigant travelli's die zo'n 160 km per uur kunnen zwemmen. Ze zijn heel groot en kunnen we 80 kilo wegen. Ze volgen mijn lichtstraal van de zaklamp en als snel zie ik de eerste vis verdwijnen in een bek van zo'n travelli. Wij maken het ze makkelijk. Als we onder de boot zijn doven we ons lamp om naar de schaduw van de haaien te kijken en niet veel later zwemmen we op ooghoogte. Wat een fantastisch gezicht, eerst een travelli langs je te zien scheren ( best schrikken als hij van achter komt) en ook de haaien komen heel dichtbij. Ik ben super blij dat ik deze duik heb gedaan!
Na een goede nachtrust en ontbijt duiken we nog drie keer. Aan het eind van elke duik komt Wally ons gedag zeggen. Een grote Maori Wresse die het leuk vond duikers te begroeten en op zijn kin te worden gekriebeld! Als je je hand ophoudt zwemt hij ertegen aan met zijn lippen. Je kunt hem zelfs wat terug duwen, hij komt dan meteen terug voor nog een aanraking. Heel bijzonder. Aan het eind van de dag stappen we weer op de boot die ons terugbrengt. Eigenlijk is het idee van een live aboard dat je verder uit de kust vaart dan de dagboot en tussendoor naar andere duiklocaties vaart. Dat idee is hier wat verwatert door het enorme toerisme. Ik ben dus blij geen week te hebben geboekt. Op naar de volgende duik op het GBR bij het Yongala wrak over 4 dagen.

  • 01 December 2013 - 12:37

    Wendy:

    Wat prachtig zeg, wat een avontiur? Klinkt echt super!! Doe voorzichtig! X

  • 01 December 2013 - 18:22

    Petra:

    Ik heb Wally even opgezocht...haha wat een schatje zeg, gekke vis :)
    Veel plezier bij de Yongala, gaaf duiken daar denk ik!
    Ga je nog binnenland in of blijf je aan de oostkust? Doei honey, veel plezier!!

  • 02 December 2013 - 14:07

    Yvonne Beltman:

    Cool Daan... je geniet enorm en trekt ook jouw eigen plan... Super... hoop dat de rest net zo super gaat

    knuffels.

  • 02 December 2013 - 23:23

    Fauz:

    Super lijkt me wel eng de haaien zo dichtbij !! Maar wat
    Een ervaring zeg !!

Verslag uit: Australië, Wongaling Beach

Actief sinds 19 Okt. 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 13781

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 28 Januari 2014

Australie bekijken

20 Oktober 2013 - 11 November 2013

Visjes kijken

Landen bezocht: