Duiken bij Manta dive op Stradbroke island - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van danielleisevenweg - WaarBenJij.nu Duiken bij Manta dive op Stradbroke island - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van danielleisevenweg - WaarBenJij.nu

Duiken bij Manta dive op Stradbroke island

Blijf op de hoogte en volg

26 December 2013 | Australië, Byron Bay

Het is een ruige zee. Ik schiet snel naar de bodem. Overigens slecht zicht, zeg 7 meter, de verte is donkerblauw, geen koraal maar een soort gras heuvellandschap. Dan ineens vanuit het niets een donkere vlek, de contouren komen dichterbij, het beeld wordt duidelijk. Het vormt een grote sierlijke driehoek, dat zwemt zoals een vogel langzaam beweegt. 3,5 meter manta ray. Voor je langs, dan een rondje draaien voor je ogen. Daarna zwemt ze over je heen. Wauw wat een ervaring.
En het houdt niet op. Marble ray's van ruim 2,5 meter zwemmen rond. Luipaard haaien liggen te rusten. Je kunt ze benaderen via de zandbodem tot op 50 cm. Ze zijn echt overal. Ik zwem via een soort zand glijbaan langs wat rotsformaties met veel groen. Er is een stroming waardoor ik me echt in een speeltuin waan. Ik kan bijma niet stoppen en kom zeker nog eens 10 haaien tegen! Maar ook hier vindt je kleurig koraal (wel even zoeken) morenen, zeeslakken en wobblegong haaien. De meeste liggen te slapen onder een rots. De haaien zijn van aanzienlijk formaat. Tussen de 2 en 3 meter en ook de luipaard haai zwemt sierlijk. Dan is er weer een schaduw. 2 manta ray's zwemmen voorbij. Prachtig. En bij de volgende duik kan ik zelfs op m'n rug gaan liggen in het zand om de ray met een donkere buik (normaal is deze wit) een paar keer over me heen te zien zwemmen. Echt ongelofelijk, dit is waar duikers soms op hopen, bij Stradbroke is het in deze tijd van het jaar een dagelijks schouwspel. Na 4 duiken moet ik helaas afscheid nemen. Ik heb zelfs te kort tijd om het eiland te verkennen dat blijkbaar ook de moeite waard is. Ach, wie weet een keer!

  • 26 December 2013 - 08:13

    Wendy:

    Dit is de echte shit!!
    Vrolijke kerst Daan!

  • 26 December 2013 - 10:59

    Imco:

    Ja ja, daar is het als duiker toch om te doen. Mooi schouwspel! Fijne kerst, althans , wat er nog van over is.

  • 11 Januari 2014 - 18:55

    Bep Heijnen:

    Hi Daan, lees nu net je verslagje van het duiken van vorig jaar :-). toen was mijn computer bij de reparatie.
    Nou spannend hoor die enorme vissen, gelukkig is het allemaal goed gegaan. Ik weet nu dat je een redelijk saaie Kerst had. Maar deze mooie duikervaring kan niemand je meer afnemen. Knuffels van ons.
    11-1-2014

Verslag uit: Australië, Byron Bay

Actief sinds 19 Okt. 2013
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 13792

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 28 Januari 2014

Australie bekijken

20 Oktober 2013 - 11 November 2013

Visjes kijken

Landen bezocht: